måndag 14 april 2014

Ordningen är återställd

Idag har jag äntligen haft tid att andas ut lite.
Fåtöljerna levererade jag igår kväll och denna veckan är fri från avlönat arbete.
Imorse sov jag tills jag vaknade och kände att jag sovit klart. Visserligen låg jag vaken några timmar inatt och vred på mig. Det händer ytters sällan att jag inte kan sova på nätterna. Men inatt var en av få sådana nätter. Jag vaknade strax innan 2 och låg sen vaken till nångång efter 4. Vaknade igen någon gång innan 6 av att jag drömde och pratade så högt i sömnen att jag väckte både mig själv och Kärleken. Han klev upp och körde till jobbet och jag somnade om.
När jag klev upp var allt som det skulle igen. Jag tände i spisen och drack mitt kaffe i kökssoffan medan jag lyssnade på radion och letade upp ett recept att baka till eftermiddagsbesöket som jag väntade. Det blev världens enklaste äppelkaka, för jag hade bara pyttelite smör hemma och hade inte precis någon lust att köra till affären.
Besöket kom och fyllde huset med småprat och barnaröster.
Jag tycker verkligen om fikabesök! Speciellt den sorten som inte har bråttom och som vet hur man sitter av några timmar över en kopp medan de små står på huvudet i legolådan.
Utanför köksfönstret regnade det på min nyuthängda tvätt och katterna kom in med frisk luft och regnvatten i pälsen.
Nu skiner solen på min lite blötare tvätt och får det att glittra i alla droppar som hänger tunga på grenar och takrännor. Känns nästan som det var ett sommaregn som passerade, för nu är det ljummet ute och fåglarna sjunger för full halls i varje buske.
Ikväll ska här inte göras många knop. Kanske ska jag virka lite eller öppna den där boken jag har liggande vid sängen. Har inte haft ro att sätta mig med en bok på eviga tider, känns det som.
Men först ska lite mat få bli lagad och uppäten.

Ja, just det!
Återbesöket på sjukhuset gick finfint! Nu kan jag andas lugnt i ett halvår till.

1 kommentar: