fredag 7 mars 2014

Fredagsmys

Denna vecka, precis som många föregående, har jag längtat så smått efter att helgen ska komma, för jag har haft ett stort sug efter höljutt umgänge och stora mängder rusdryck. När fredagskvällen väl är framme med allt vad det innebär har jag helt tappat det suget. I stället hamnar jag i soffan, under filten, med datorn, stickningen eller boken i knät.
Visst är tanken på festande till solen går upp fortfarande lite lockande. Men jag är på tok för bekväm, tror jag. Det känns helt plötsligt obeskrivligt jobbigt att byta till hela och rena kläder, borsta håret, köra iväg, försöka prata med någon när musik dånar från högtalare och sen sova någonstans som inte är hemma. Att inte sova hemma innebär ju även att jag vaknar på något annat ställe än i min säng och det är ju halvkul i vanliga fall och lägger man då till en släng av värkande hårrötter blir det inte skojigare.
Ikväll sitter jag helt enkelt kvar hemma under min filt. Jag har hällt upp ett glas rött och tänt en brasa. Katterna ligger vid mina fötter och jag slösurfar och petar lite i glöden. Under tiden går kvällen och snart är det dags att krypa till kojs.
Imorgon kommer pappa med både röjsåg och motorsåg. Vi ska börja röja upp här omkring Torpet så vi kan börja sätta staket för att hålla vildsvinen ute. Hoppas det funkar!
Just nu blåser det ute och regnet slår mot fönstret på gaveln. Bäst att det är övergående!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar