torsdag 29 maj 2014

Ohyran

Nu är kvällarna utanför Torpet så vackra och fyllda med fågelsång att jag helst inte skulle vilja gå in ens för att sova. Jag skulle, utan tvekan, kunna sova gott i en varm sovsäck på altanen eller under ett träd.
Tyvärr finns det fler invånare här som också tycker om skogskvällarna...
Så snart solen börjar sänka sig bakom trädtopparna kommer myggen och anfaller i samlad trupp och som om inte det skulle vara nog så har knotten vaknat som senaste kvällarna. Just ikväll grillade vi oss några korvar här ute på altanen och skulle sen bara fixa någon liten grej vid något av landen. Vi fick ge oss och fly in i ren panik, för det kröp in små satans knott i näsor, ögon och ögon och de bet i hårbotten och överallt. Det gick inte att ta ett vettigt andetag utan att fylla lungorna med små svarta flygfän.
Jag är ju inte riktigt någon sommarmänniska, för det där med sol och värme är inget för mig. Men sommarkvällarna! Både de som man kan få nu, med hög och frisk, lite fuktigt kylig luft och de som kommer sen, de som är ljumma och lite mörka är helt underbara att stanna ute i. Men nu är vi så illa tvugna att stanna inne efter kl 19:00 för resten av kvällarna tillhör bitande och stickande flygmonster.
Knotten brukar, som tur är försvinna kring midsommar (hoppas innan) och Kärleken har fått en sån där mygg- och knottdödarapparat, som kanske i alla fall kan hjälpa oss bli av med något av plågoandarna.
Nog gnällt!
Idag kom Hyresvärden med årets vedlass, så nu har jag några dagars tryggad sysselsättning och snart är allt som ska i jorden just i jorden, så nu är det bara för mig att vattna och vänta. Går runt Torpet flera gånger om dagen bara för att se hur det går och om det är något nytt som kommit upp eller om något växer extra bra. Lika roligt varje är när allt börjar spira och sätta fart mot himmelen.

Funderar på om jag kanske borded skriva något om resultatet i förra veckans val till EUparlamentet? Ja, det borde jag verkligen, men just nu är jag på tok för sömnig för att samla så pass viktiga tankar, så jag får be att återkomma till det vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar