måndag 11 augusti 2014

Semester

Jaha... Då var sommarvikariatet över för i år. Idag har jag semester!
Jag sitter, som vanligt när jag skriver, i kökssoffan med den stora koppen kaffe och ostmackan framför mig på bordet och i rummet bredvid spelar radion en dålig dansbandscover på nån gammal bra låt. Borde kanske byta radiokanal... Den är rattad till P4 nu, för jag lyssnade ju såklart på "Ring så spelar vi" och "Melodikrysset" i lördags morse. Eller, jag vet inte om jag precis lyssnar på det. Men det ger mig ett stort lugn och en skön känsla av hemma när jag hör det, för jag (precis som de flesta andra) har ju vuxit upp med just det soudtracket var eviga lördag i barndomsköket. Samma känsla infinner sig när jag hör vädret och sjöväderrapporten i P1. När jag hör den monotona rösten berätta för mig åt vilket håll och hur mycket det blåser runt Syd Utsira eller Fiskebankarna kan jag med lätthet förflytta mig till mina morföräldrars lilla torpkök där köksspisen sprakar bakom min rygg, morfar fyller i lottoraden och mormor rensar fisk eller bakar bröd med dill eller blåbär i.
Idag ska jag göra så lite som möjligt. Det enda jag har inbokat är en fika med en kär vän. Fika med honom brukar betyda att man halvligger i en soffa med en kopp på magen och pratar om musiken, livet, kärleken, vännerna och framtiden. Kan även betyda våfflor i en av sveriges alla sommarvåffelcaféer, där han gräddar smålands godaste våfflor varje sommar. Inte heller jobbigt...
Ute vräker regnet ner. Men det gör mig absolut ingenting, för då kan jag slappa i en fåtölj utan att behöva bry mig om att jag borde vara ute i det fina vädret.

Imorgon börjar verkligeheten igen. Mycket ska fixas inför företagsstarten, kakor ska bakas till "Det stora kafferepet" på fredag och köket ska gå vidare på sin väg mot färdigmålat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar