onsdag 22 januari 2014

Seg i starten

De flesta dagar som är tomma i min kalender tar eviga tider att starta.
Detta händer även idag.
Jag vaknar nästan alltid kl 07:30, för då stiger katterna upp och vill ha mat. Den tiden varierar under året eftersom de verkar styras av ljuset och inte min klocka...
När jag klivit upp och utfodrat de svältande pälsdjuren tänder jag brasan i sovrummet och kryper ner i sängen igen för att vänta på brasvärmen. Det kan ta en stund... Ibland två timmar om jag har en bra bok eller råkar ha telefonen nära till hands.
När jag börjar bli hungrig kliver jag upp, klär på mig och tänder i köksspisen. Oftast finns det inte jättemycket ved inne, så jag går ut i vedboden och hämtar en låda för att hålla brasorna igång tills jag ätit frukost och har lite mer krafter, så jag kan gå ut och hämta in ved som räcker hela dagen.
Det där med att hämta in det stora lasset ved, har jag inte hunnit till än idag...
Jag sitter fortfarande vid frukostbordet och sippar på mitt kanelkaffe, slösurfar lite, kollar efter jobb, skriver och klappar katten som ligger här i kökssoffan hos mig och hoppas på lite ost.
Det är detta jag älskar med mitt "nya" liv!
Jag kan få sitta här hela dagen, om jag så önskar, och göra nästan ingenting.
Troligen skulle många ganska enorma problem bli lite mera lättlösta om folk kunde få ta sig tid till att bara sitta ibland. Om världens stora (och små) politiker och diktatorer skaffade sig ett litet ensligt torp där de var tvugna att umgås med sig själva och få klara sig utan sina hjälpredor ibland. Där deras bortskjutna tankar och undanträngda samvete fick möjlighet att göra sig hörda över en kopp värmande...
Det är vad jag tror, i alla fall.
Hela världen behöver sätta sig ner en stund, ta ett steg tillbaka och ta sig en titt på vad som händer.
Nu kommer det inte bli så. Det vet jag också. Men, jag kan ju få önska.
Jag gör så gott jag kan för att sakta ner ekorrhjulet. Ialla fall mitt eget... Så mycket mer kan jag inte göra själv.

Jag häller upp det sista kaffet och sen bär det ut i vedboden. Mycket ved ska hämtas idag. Här är kallt... Jag måste nog fylla på mat till småfåglarna också idag. Det börjar se tomt ut och de små liven behöver all hjälp de kan få i kylan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar