fredag 17 januari 2014

Samma, samma, men olika

Jag firar ju inte fredag på riktigt samma sätt som den "vanliga människan". Jag har ju inte slutet på arbetsveckan att se fram emot.
Här finns det andra plus med att det är fredag.
Kärleken kommer allt som oftast på fredagskvällen för att stanna över helgen och ibland lite längre. Han bor många mil bort och reser i jobbet, men på helgerna bor han här i Torpet med mig. Det händer att jag åker till honom också. Men det är ju lite knepigare för mig att åka bort. Torpet blir jättekallt, nu på vintern, och någon måste köra hela vägen hit för att pyssla om katterna.
Särbolivet passar mig fint.
När jag flyttade hit var jag singel och tänkte fortsätta vara det. Jag trivs ganska bra med mig själv och tycker att jag är ett trevligt sällskap. Torpet är litet och jag har fyllt det till bristningsgränsen med möbler och pinaler, så här finns inte plats för en till. Jag har äntligen hittat ett boende som jag kan tänka mig att bo i länge. Hm, ja, till och med bli gammal i om vissa förbättringar skulle göras. Jag har lagt mig till med små egenheter och sätt att sköta saker på som jag inte är helt säker på att jag är villig att sluta med och den självvalda ensamheten är viktig för mig.
Att få sällskap av Kärleken 2-4 dagar i veckan passar mig utmärkt!
Visst kan jag ibland sakna och längta så det gör ont i magen. Men jag tror det är nyttigt för ett förhållande att få sakna och inte klättra på varandra var eviga dag. Vardagens ekorrhjul och risken att tristessen kommer krypande blir ju lättare att undgå på det viset.
Ikväll kommer Han i alla fall hit (om inte vädret ställer till det för mycket på vägarna) och det ska bli så skönt att få känna de där armarna om mig som jag saknat.

Ute snöar det på tvären och småfåglarna tjattrar om vem som ska få mest mat från fågelbordet. Här inne sprakar det i brasorna och katterna har snott ihop sig till små mjuka bollar så nära värmen de kan komma. Själv tror jag att jag ska ta ett tag med kvasten här idag. Det behöver städas både högt och lågt och fredag har varit "städdag" så länge jag kan minnas. Mamma städar alltid på fredagar.
Men som vanligt måste jag ju ta en kopp kaffe till innan jag sätter igång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar