lördag 31 januari 2015

Vintertäcket

Utan för Torpet härskar tystnaden.
där bakom granen
Snön som fallit har kapslat in allt i vitt bolster. Varje gren, varje takplåt, varje sten ligger insvept i ett täcke av tystnad.
I vanliga fall kan man ibland höra suset från civilisationen, bilar, hundar, traktorer och crossbanan som ligger inte allt för långt här ifrån. Men idag är allt helt tyst. Står man stilla och väntar kan man på sin höjd höra när lite snö släpper från en gren och faller tungt till marken. Den ensamma korpen som flyger över mig känns svartare än vanligt och hans lilla korpkrax, som annars bara låter som ett litet "hej", känns idag helt malplacerat.
Jag går in i värmen igen med en låda ved och ny luft i lungorna.
Radion står på inne och det känns som någon har vridit upp den till konsertvolym. Stänger av och sätter mej en stund i soffan med dagens tredje kopp kaffe.
Jag ska baka bröd strax. Slut i skafferiet.
Ska baka något sött också, till Kärleken som just nu trotsar vinterväglaget för att komma hit.
Vägen förbi Torpet är inte plogad än, så jag blir kvar här. Lille bilen är lite för lätt för att gilla att köra i plusgradig snö. Jag kör bara om jag absolut måste.
Men vad ska ut och köra om?
Jag har det bra här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar